Dan toch nog wat (voorzichtig) goed nieuws voor de Nederlandse wielerkoersen. De politie onderzoekt namelijk of het in 2025 toch aan vier koersen motoragenten kan leveren. Een tijdje terug kwam naar buiten dat de politie in 2025 beperkte mogelijkheden heeft vanwege extra trainingen en inzet voor de NAVO-top eind juni in Den Haag. De Nederlandse wielerkoersen werden de dupe, maar nu is er - misschien - toch een kleine oplossing gevonden.
Volgens de KNWU heeft het overleg met de politie in de afgelopen maanden geleid tot de conclusie dat vier grote wielerkoersen mogelijk nog wel politiemotoragenten kunnen inzetten. Dit betreft de Amstel Gold Race (voor zowel mannen als vrouwen), de Olympia’s Tour, de Renewi Tour en de Simac Ladies Tour. De politie waarschuwt echter dat het aantal motoragenten dat beschikbaar is voor deze wedstrijden lager zal zijn dan in voorgaande jaren. En zekerheid is er dus ook nog niet. Dit betekent ook dat de andere wielerwedstrijden in 2025 zonder politiebegeleiding zullen moeten plaatsvinden.
Tekst gaat door onder de foto
KNWU kan geen ijzer met zijn handen breken en kijkt ook verder dan 2025
Maurice Leeser, directeur-bestuurder van de KNWU, uitte zijn zorgen over de impact van deze situatie op de wielerkalender van 2025. 'De afgelopen maanden hebben we intensieve en constructieve gesprekken gevoerd met de politie. Ondanks de uitdagingen van de NAVO-top en de aanzienlijke schaarste in politie-inzet, hebben we ons uiterste best gedaan om zoveel mogelijk politiemotoragenten beschikbaar te krijgen voor de wielerkoersen. Hoewel ik had gehoopt op een grotere inzet, besef ik ook dat we geen ijzer met handen kunnen breken', vertelt hij in het persbericht. De KNWU blijft in gesprek met de politie om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor 2025, 2026 en de daaropvolgende jaren.
Buiten de vier genoemde koersen is er al wel zekerheid; er komt geen politie-inzet. 'We zien mogelijkheden om dat in alle gevallen alsnog tot een mooie wedstrijd te laten leiden. Zo hebben veel organisatoren hun plan voor 2025 inmiddels ingericht op omlopen met inzet van motorbegeleidingsteams', vertelt Manager Wedstrijdsport Joost van Wijngaarden van de KNWU.
Tekst gaat door onder de foto
Motorbegeleidingsteams zijn de toekomst van de Nederlandse wielersport
'De politie is blij dat de KNWU het heft in eigen hand heeft genomen ten aanzien van alternatieve methoden voor politiebegeleiding en dat er voortvarend wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars. Ongeacht de uitkomsten van de verdere besprekingen met de politie en daaruit volgende politie-inzet, is het duidelijk dat de inzet van deze motorbegeleidingsteams in 2025 en de jaren daarna van essentieel belang zal zijn voor de begeleiding van wielerkoersen', laat Van Wijngaarden weten.
In 2023 is een onderzoek gestart om te evalueren of burgermotorverkeersregelaars de begeleidingstaken van politiemotoragenten kunnen overnemen bij wielerkoersen, zonder de veiligheidsnormen te compromitteren. Het onderzoek werd in september 2024 afgerond en de bevindingen werden eind november 2024 gedeeld met de Tweede Kamer. De conclusie is dat burgermotorverkeersregelaars een waardevolle bijdrage kunnen leveren, mits ze goed opgeleid zijn, communicatiemiddelen gebruiken en duidelijk herkenbaar zijn. De KNWU werkt - zoals Van Wijngaarden al meldde - nu aan een landelijke richtlijn voor deze regelaars, met financiële ondersteuning van het ministerie van VWS.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties