Afgelopen weekend werd in Benidorm zowel bij de mannen (Laurens Sweeck) als vrouwen (Fem van Empel) het klassement van de veertien crossen tellende Wereldbeker in een plooi gelegd, maar het prestige die eindzege wordt volgens talloze stakeholders steeds minder. Lars van der Haar pleitte in Spanje in gesprek met onder meer In de Leiderstrui voor veranderingen.
Van der Haar, de huidige nummer vier van de Wereldbeker, reed dit seizoen elf van de dertien wedstrijden in het regelmatigheidsklassement. Toch is hij van mening dat de Wereldbeker de laatste jaren sterk aan prestige ingeleverd heeft. Tot 2020 bestond het klassement uit acht á negen wedstrijden, wat volgens de Nederlander een veel sterkere formule is.
'Iedereen die ik spreek, weet niet wat wij aan het doen zijn', is de beargumentatie van Van der Haar. 'Vroeger was het met acht, acht, acht (waarmee hij ook doelt op de Superprestige en X2O Trofee, red.) veel duidelijker, dan wist men met welk klassement me bezig waren.' Daarnaast merkt hij terecht op dat het tegenwoordig normaal is om Wereldbekerwedstrijden over te slaan. 'Vroeger heb ik dat nooit gedaan, echt nooit. Dat is echt pas een ding sinds er zoveel wedstrijden zijn. Wie interesseert het nu nog wat als ik dat klassement zou winnen? Jullie, ik en that's it', stelt hij.
'Het klassement van de Wereldbeker is al lang niet meer wat het was, vroeger moest je er echt niet aan denken om een wedstrijd te skippen', gaat hij verder. 'Er is geen haan die ernaar kraait als ik volgende week niet zou rijden in Besançon. Ik vind het echt: het klassement van de Wereldbeker is op dit moment het minst prestigieus. Het zijn zoveel wedstrijden en je moet de hele wereld over, maar je krijgt hetzelfde als in de Superprestige.'
Van der Haar vindt het probleem dat Van der Poel en Van Aert niet worden afgerekend op Wereldbeker en andere crossers wel
'Er zijn er slechts twee die de Wereldbeker volledig rijden, Sweeck en Michael Vanthourenhout', waarbij opgemerkt dient te worden dat die laatste Benidorm uiteindelijk moest laten schieten door ziekte. 'Eigenlijk dacht ik aan het begin van het seizoen al: Eli Iserbyt wint hem, prima, alles opgelost en zoek het maar uit. Laurens rijdt dan twee goede wedstrijden en Eli valt er wat tussenuit, waardoor de spanning wat terug kwam', schetst Van der Haar.
De Nederlander weigert de schuld bij Mathieu van der Poel en Wout van Aert neer te leggen, die goed betaald krijgen voor deelname, maar lang niet overal hun opwachting maken. 'Ik vind het zeker niet erg dat zij wat krijgen, maar het is wel een probleem dat wij erop afgerekend worden als wij de Wereldbeker niet helemaal rijden en zij niet. Ik mag dan nog niet klagen met een goed salaris en startgeld, maar voor sommige anderen kost het net zoveel', springt Van der Haar in de bres voor de minder bedeelde crossers.
Daarbij dient opgemerkt te worden dat zo'n reis naar Spanje (Benidorm), Ierland (Dublin) of Amerika (Fayetteville en Waterloo) redelijk wat kost in de Wereldbeker. 'Ik vind het niet erg om naar hier te moeten of naar Amerika, waar wij dan nog geluk hebben met Trek', vertelde Van der Haar in Benidorm. 'Maar nu slaat het nergens op. Gavere Wereldbeker, dat hoeft toch niet? Gavere hoeft toch geen Wereldbeker te zijn om Gavere te zijn', pakt hij de Belgische cross als voorbeeld.
Ook de puntentelling ontmoedigt renners om écht voor die Wereldbeker te gaan volgens Van der Haar. 'Die is verrot', concludeert hij stellig. 'De winnaar krijgt tien punten meer dan de nummer twee en het dubbele aantal van de vijfde plaats, dus je gaat er nooit meer aan denken om voor een klassement te gaan.' Al bij al sluit Van der Haar zich met zijn pleidooi aan bij de kritiek van onder meer zijn teammanager Sven Nys, maar hoeveel manches zou de Wereldbeker volgens hem in het ideale scenario dan moeten hebben? 'Acht of negen, dat is meer dan genoeg. Net zoals het voorheen was', adviseert de man uit Woudenberg.
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties