Benoot en Plugge openen de aanval op UCI na dood Furrer: 'We gaan 20, 30 jaar terug in de tijd' Wielrennen
Wielrennen

Benoot en Plugge openen de aanval op UCI na dood Furrer: 'We gaan 20, 30 jaar terug in de tijd'

Benoot en Plugge openen de aanval op UCI na dood Furrer: 'We gaan 20, 30 jaar terug in de tijd'

Na de dood van de achttienjarige Muriel Furrer op het WK wielrennen in Zürich is de discussie rond veiligheid in het peloton weer helemaal opengebarsten. Eerder was Juan Ayuso al keihard richting de UCI en nu heeft Tiesj Benoot eveneens van zich laten horen over het incident en hoe het voorkomen had kunnen worden.

De details rondom het noodlottige ongeval zijn nog altijd onduidelijk, maar zeker is dat Furrer lang alleen naast de weg heeft gelegen, heel lang. En dat terwijl er al genoeg technologie op de markt is die de crash had kunnen melden. 'Bijvoorbeeld Garmin heeft een crashdetectiesysteem', zegt Tiesj Benoot tegen Het Laatste Nieuws. 'Ik heb zelf al kunnen zien dat dat goed werkt. Op een keer hadden we onze fietsen tegen een muurtje geparkeerd toen we een koffie gingen drinken. Een van die fietsen viel om en onmiddellijk werd een alarmsignaal verstuurd.'

Deze technieken zijn nog in ontwikkeling. Zo is er voor sommigen apparaten verbinding met een telefoon of zelfs helikopter nodig. Maar de Belg van Visma | Lease a Bike wil dat niet als excuus gebruiken. 'Technologie kan niet het probleem zijn. Met alles wat er bestaat, moet het mogelijk zijn om een persoon die gevallen is te lokaliseren. Wij rijden nu al met een transponder onder het zadel waarmee de tijdsverschillen worden gemeten. Het lijkt me maar een kleine stap om daarmee ook de precieze locatie van iemand te volgen.'

Lees verder onder de foto.

muriel furrer wk zurich

'Als je één mensenleven kan redden met technologie, is dat het waard'

Vooralsnog ziet het wielrennen geen progressie in het gebruik van nieuwe technologie. Sterker nog, de UCI wil terug naar de tijd waar apparaatjes niet nodig waren. Zo wil de wielerbond een 'natuurlijke' sport aanmoedigen die niet voorspelbaar is. 'Dat snap ik', reageert de Belg. 'Maar sommige zaken zijn belangrijker. Als spektakel altijd voorrang krijgt, zijn we bezig met Romeinse Spelen. Als de UCI bang is dat er data doorgegeven worden, moet ze een eigen, neutraal systeem ontwikkelen, dan kunnen ze het zelf monitoren.' Dat kan veel geld kosten, maar dat is mag volgens Benoot geen factor zijn. 'Als ik zie hoeveel wij afstaan aan de UCI, dan heeft die geld genoeg.'

Een aantal jaren geleden was de roep om het koersen zonder oortjes nog vrij luid, zo ook in het peloton zelf. Na jaren aan tests is het resultaat helder. 'Ik moet eerlijk zijn dat ik vroeger ook dacht dat je zonder oortjes vrijer kon koersen en zelf meer tactisch moest nadenken, maar dat klopt niet. Zonder oortjes zijn we vaak zo slecht op de hoogte van de koerssituatie dat we gewoon niet weten wat we moeten doen. Dat heeft niks meer met tactiek te maken en levert niet per se betere koers op. En omgekeerd: zijn de eendagskoersen met oortjes zo saai? Ik denk dat heel veel klassiekers de moeite waard zijn om te bekijken. Ik vind spektakel een loos argument van de UCI.'

Ook omtrent veiligheid kunnen oortjes een cruciale rol spelen. Benoot denkt dat de omloop zelf niet veiliger was geworden als men met oortjes had gereden, maar: 'In het geval van dat meisje: misschien had zij hulp kunnen vragen, of misschien had een collega kunnen melden dat er iets gebeurd was. Nu kon dat allemaal niet. Zijn dat niet voldoende redenen om altijd oortjes te gebruiken? Voor mij is het simpel: wat er in Zürich gebeurd is, is een heel particulier geval. Maar als je door het toelaten van technologie één mensenleven kan redden, dan is het dat altijd waard. Ongeacht welke nadelen dat misschien meebrengt.'

Lees verder onder de foto.

tiesj benoot

Plugge wil progressie, geen achteruitgang: 'de UCI blijft mijlenver achter'

Ook Richard Plugge, algemeen directeur bij de ploeg van Benoot, maakt zich zorgen over de instelling van de UCI. Hij ziet iedere grote sport vooruit gaan, maar het wielrennen blijft volgens hem jammerlijk achter. 'Op WK’s, kijk maar naar het WK voetbal, worden innovaties normaal gezien juist geïntroduceerd. En op het WK wielrennen gaan we 20, 30 jaar terug in de tijd', vertelt hij tegenover Het Nieuwsblad. 'En dan rijden we opeens zonder oortjes, weet niemand wie waar rijdt, rijden we ineens met minder renners per team. Alles gaat terug in de tijd, terwijl je zou verwachten dat het WK net hét voorbeeld wordt van innovatie binnen onze sport. Alleen blijft de UCI daarin mijlenver achterophinken.'

Net als zijn Belgische pupil ziet de algemeen directeur van Visma | Lease a Bike geen heil in de absentie van oortjes. Die maken de koers juist veiliger. 'Omdat je mensen kan informeren over gevaarlijke punten, omdat je mensen kan informeren als er iets gebeurd is. Andere renners kunnen aan de ploegleider doorgeven dat er iemand gevallen is. Het is een vorm van communicatie en in noodsituaties wil je altijd kunnen communiceren. Dat moet je niet wegnemen als die mogelijkheid er is.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws