Gooit de UCI een reddingsboei uit naar Tudor en Q36.5? Meer ploegen in grote rondes lijkt dichtbij Wielrennen
Wielrennen

Gooit de UCI een reddingsboei uit naar Tudor en Q36.5? Meer ploegen in grote rondes lijkt dichtbij

Gooit de UCI een reddingsboei uit naar Tudor en Q36.5? Meer ploegen in grote rondes lijkt dichtbij

Het wordt nog een lastige keuze voor de ASO; geef je TotalEnergies, Tudor, Q36.5 of toch Uno-X een wildcard voor de Tour de France? Maar twee van de vier ploegen zullen aan de start staan in Lille. Of toch niet? Veel ProTeams dringen er namelijk bij de UCI op aan om meer wildcards voor de grote rondes uit te delen, zo weet Marca.

Momenteel is er ruimte voor 22 teams aan de start van de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España, maar dat aantal wordt door steeds meer ProTeams als onvoldoende beschouwd. De roep om uitbreiding klinkt steeds luider, omdat de drieweekse rondes een unieke kans bieden voor zichtbaarheid en publiciteit – uiteraard een essentiële factor in de wielersport.

Tekst gaat door onder de foto

jonas abrahamsen
Uno-X liet zich goed zien tijdens de Tour van 2024

Uitbreiding zorgt volgens deskundigen niet voor extra veiligheidsrisico's 

Alleen in de Giro d’Italia ontstond recent extra ruimte doordat Lotto zijn automatische deelname opgaf, maar dit zal niet het geval zijn voor de andere twee grote rondes. Israel - Premier Tech behoudt zijn drie automatische uitnodigingen. De organisatoren geven meestal de voorkeur aan teams uit hun eigen land, maar de opkomst van ProConti-teams zoals het Zwitserse Tudor en Q36.5 maakt deze keuze steeds moeilijker.

Kan de ASO het zich veroorloven om het Franse goudhaantje Julian Alaphilippe thuis te laten voor Pierre Latour en Anthony Turgis? Of betekent dit juist de kop voor Tom Pidcock, Alexander Kristoff en Magnus Cort? Vooral afgelopen winter hebben de twee Zwitserse ProTeams flink geïnvesteerd en grote namen binnengehaald. Zo versterkte Tudor zich met Julian Alaphilippe en Marc Hirschi, terwijl Q36.5 Tom Pidcock wist aan te trekken.

De uitbreiding van het aantal teams zou het totale deelnemersveld verhogen van 176 naar 184 renners. Volgens veiligheidsdeskundigen zou dit geen extra veiligheidsrisico's met zich meebrengen. Dit is belangrijk, aangezien tegenwoordig minder ploegen en renners aan de start mogen staan, een keuze die een paar jaar geleden is gemaakt om de veiligheid in de koers te verbeteren.

De beslissing over het toelaten van een extra team wordt binnenkort verwacht. Eind januari staat een vergadering van de UCI op de planning, waar dit onderwerp waarschijnlijk besproken wordt. De sfeer binnen de ProConti-teams is positief, en insiders suggereren dat een uitbreiding goed mogelijk is.

Tekst gaat door onder de foto

julian alaphilippe
Geen Alaphilippe in de Tour dit jaar? 

RCS en ASO staan open voor een verandering 

Hoewel de organisatorische kosten door een extra team zullen stijgen, lijken RCS (Giro) en ASO (Tour en Vuelta) open te staan voor de verandering. De associatie van wielerploegen (AIGCP) voert al langer campagne om meer teams aan de start te krijgen, wat niet alleen extra zichtbaarheid biedt, maar ook de selectiestress voor organisatoren vermindert.

Verder weet Marca welke ploegen, onder de huidige omstandigheden, op pole position liggen. Voor de Vuelta lijken Caja Rural-Seguros RGA en Burgos-BH kans te maken op een plek. De ASO heeft de laatste jaren een systeem gehanteerd waarbij de vier verschillende Spaanse ProTeams om het jaar een kans krijgen. Voor de Giro maken Polti VisitMalta en Bardiani CSF een goede kans. In de Tour lijken TotalEnergies en Uno-X voorlopig de voornaamste kandidaten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws