Interview | Waarom Jumbo-Visma ondanks slechte ervaringen uit 2020 toch koos voor een docu-serie Wielrennen
Wielrennen

Interview | Waarom Jumbo-Visma ondanks slechte ervaringen uit 2020 toch koos voor een docu-serie

Interview | Waarom Jumbo-Visma ondanks slechte ervaringen uit 2020 toch koos voor een docu-serie

In 2020 verloor Primoz Roglic de Tour de France op de voorlaatste dag, in een tijdrit op La Planche des Belles Filles. Een moeilijk moment voor de Sloveen en Jumbo-Visma, helemaal omdat het in een documentaire werd vastgelegd door de NOS. Drie jaar later komt de Nederlandse wielerploeg toch weer met een docu, dit keer in een serie van zes afleveringen op Prime Video: 'All-In: Team Jumbo-Visma'. Marketingmanager Jasper Saeijs vertelt aan In de Leiderstrui over het hoe en waarom.

Sportief directeur Merijn Zeeman vertelde al dat hij flinke discussies heeft moeten voeren met jou. Hoe stond jij er vanaf de start in? Ik kan me voorstellen dat jij als marketingmanager dacht: dit moeten we doen...

'Zeker, maar daarin overleggen we wel en voeren we discussies. Voor ons team en ook voor mij is het heilige doel het winnen van wedstrijden en in dit geval het winnen van de Tour de France. Alles wat we daarin doen, moet niet tegen gaan werken. Wat wij altijd voor ogen hebben gehouden, is dat als wij doen wat we altijd doen, dan is er niets aan de hand. Ik was er niet bang voor dat deze documentaire niet goed uit de verf zou komen, door de manier waarop we werken en hoe Merijn dingen kan uitleggen. Ook als er wel iets gebeurt, dan zie je in de documentaire dat hij het altijd kan duiden en uitleggen. Wat was de visie erachter? Wat was het plan? Als we dat over kunnen brengen, dan gaat zo'n docu altijd goed zijn voor ons en wordt het echt een kans om ons verhaal te vertellen. Dat is het mooie van Merijn, die ziet dat ook heel erg.'

Was het ook een soort revanche voor de documentaire uit 2020?

'Dat hebben we wel meegenomen in de discussies, want je kunt er altijd over discussiëren wat er wel goed aan was en wat niet. Uiteindelijk was dat ook het verhaal vertellen.'

Ik heb het idee dat jullie de deuren nog wel een beetje verder hebben geopend in deze nieuwe docu-serie...

'Wat het grote verschil is, is dat die docu uit 2020 alleen ging over de Tour en deze over een heel seizoen. Dat was voor ons een kans, want als het over een heel seizoen gaat, heb je veel meer de kans om te laten zien hoe je werkt. De docu uit 2020 begon vanaf etappe 1 in de Tour en mijn favoriete moment uit deze nieuwe docu is een fragment van hoogtestage in de Sierra Nevada, waar Merijn aan Jonas Vingegaard vertelt dat Roglic een jaar eerder op dezelfde plek verkondigde dat Vingegaard de Tour kon winnen. Als je dan dat gezicht ziet van Vingegaard, dát is wat we willen laten zien aan de mensen. Het is een compliment aan de makers dat het heel goed is gelukt om onze visie te vertellen.'

Was het, nu Jumbo-Visma aan de top staat van de wielersport, ook het juiste moment om dit nog eens te doen?

'Ja zeker, achteraf helemaal met het winnen van de Tour de France. Dat was het heilige doel en het hele proces daar naartoe laten zien, dat was een unieke kans.'

Wat merk jij als marketingmanager van de gegroeide status van Jumbo-Visma? Moet je tegenwoordig vaker 'nee' verkopen dan 'ja'?

'Ja, dat wel. Naast deze documentaire hebben we ook nog meegewerkt aan een project van Netflix, dat wel heel anders is. Dat gaat alleen over de Tour de France en ze volgen acht teams in plaats van één. En verder zijn er altijd partijen die ook iets met ons zouden willen. De samenwerking met Prime Video is in ieder geval heel erg goed en ik hoop zelf persoonlijk dat we een tweede seizoen kunnen maken.'

Dat was de slotvraag waar ik naartoe wilde: het is zo goed bevallen dat je dit nog wel een jaar zou willen?

'Ja, ja. Zeker ook omdat je dan kan voortbouwen op wat we dit seizoen hebben gedaan.'

Zijn er marketingtechnisch nog andere dingen waar je van droomt bij Jumbo-Visma?

'We werken nog aan een Tour de France-campagne, want we hebben in 2022 wel gezien dat onze Masterpiece-campagne aansloeg. Ik zag renners in de bus zitten die het hadden over 'een masterpiece' en de droom is wel om dat in 2023 weer te doen, en dan hopelijk op een nog hoger niveau.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws