Niet iedereen is blij met nieuwe anti-juichregel: 'Alsof alleen de doelpuntenmaker handen in de lucht mag steken' Wielrennen
Wielrennen

Niet iedereen is blij met nieuwe anti-juichregel: 'Alsof alleen de doelpuntenmaker handen in de lucht mag steken'

Niet iedereen is blij met nieuwe anti-juichregel: 'Alsof alleen de doelpuntenmaker handen in de lucht mag steken'

De UCI kondigde onlangs een aantal nieuwe regels aan. Zo wordt het gele-kaartensysteem ingevoerd, evenals een vijf-kilometerregel bij massasprints. De meest spraakmakende verandering was het verbod op juichen als een teamgenoot heeft gewonnen. Niet iedereen ziet het belang in van de regel: zij vinden dat de internationale wielerbond zich moet focussen op andere aspecten van de sport om de veiligheid van renners te waarborgen.

Jimmy Engoulvent, voormalig wielrenner en nu ploegleider bij Cofidis, snapt niet helemaal waarom de UCI juist op dit aspect van het sprinten ingaat. 'Het kan gebeuren dat dit soort vieringen gevaarlijk zijn', vertelt hij aan Le Parisien. 'Maar ik kan me geen val herinneren die daardoor veroorzaakt werd. Het lijkt met niet de prioriteit in termen van veiligheid.' Andere renners stellen dat een limiet op versnellingen een betere stap is, om zo de snelheid van de sport te verlagen.

De inmiddels 45-jarige Fransman is een ervaringsexpert. Tijdens zijn loopbaan stond hij bekend om zijn snelle benen, en mocht hij als lead-out van onder meer Jimmy Casper en Thor Hushovd vaak genoeg zijn handen in de lucht steken. Dat deze taak enig gevaar met zich meebrengt, zal hij dan ook niet ontkennen. 'Je neemt enorme risico's, niet alleen voor jezelf maar ook voor je sprinter en je team. Niet iedereen is hier klaar voor en het vergt enorme mentale kracht. Dat is ook de reden dat lead-outs zoveel respect krijgen.'

Toch voelt het scheef, vertelt Engoulvent. 'Het is een beetje alsof in het voetbal alleen de doelpuntenmaker het recht heeft zijn armen op te steken', maakt hij een vergelijking. 'In de wielersport werkt het zo dat een overwinning in de sprint de hele ploeg beloont. Voor de lead-out is het een erkenning van ons werk. Het kan frustrerend zijn als dit moment van vreugde ons wordt ontnomen.' De mogelijke straf: een gele kaart, declassering en een geldboete. 'Als er een overwinning in de Tour de France volgt, denk ik dat de teams het niet erg zullen vinden om 500 euro te betalen', stelt hij.

Lees verder onder de foto!

van der poel philipsen parijs roubaix
Zal een prachtig moment als deze verboden worden in de toekomst?

Moet er een VAR komen? 'Marshalls staan tegenwoordig gebogen over een smartphone'

De voormalig renner, die al tien jaar werkzaam is bij zijn Franse team als ploegleider, ziet de UCI liever andere maatregelen nemen. 'We zullen moeten nadenken over de introductie van een VAR, zoals in voetbal', stelt hij. 'Tegenwoordig zitten twee of drie marshalls achterin een vrachtwagen gebogen over smartphone te kijken naar de aankomst. Het is echt niet ideaal om dan een sprint te beoordelen.' Een berucht voorbeeld: de Amstel Gold Race, waar de jury over de fotofinish moest beslissen via een smartphone.

Ook moet er meer gedaan worden aan de chaos die voor de slotmeters afspeelt. 'Ik heb vaak gevallen gezien die zich rond twee kilometer voor de finish afspeelden. Er zijn jongens die je afsnijden om te voorkomen dat je langs ze komt. Er zijn ook richtingsveranderingen, van de ene barrière naar de andere. Kortom, er kunnen veel verschillende dingen gebeuren. Het is moeilijk om te generaliseren, je moet het van geval tot geval zien. Vandaar het belang van een VAR...'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws