Team Qhubeka NextHash maakte sinds 2008 onder verschillende namen deel uit van het profpeloton, maar eind december viel definitief het doek voor de Zuid-Afrikaanse ploeg. Er werd geen nieuwe sponsor gevonden, terwijl sponsor 'NextHash' al even niet meer aan haar verplichtingen voldeed. Cyclingtips ging op onderzoek uit en kwam daarin te spreken met de teambaas van de ploeg, Douglas Ryder.
Op het gebied van sponsoring was Team Qhubeka NextHash een apart geval, zo laat men bij Cyclingstips weten. De helft van de teamnaam was namelijk afkomstig van de Zuid-Afrikaanse fietsliefdadigheidsinstelling 'Qhubeka'. Zij hadden echter geen verplichtingen en leverden ook geen financiële bijdrage aan het team. 'Het zorgde ervoor dat duizenden kansarme mensen fietsen hebben gekregen en het heeft het team een goede naam gegeven, maar het zorgde er niet voor dat de rekeningen werden betaald.'
Nadat Dimension Data en NTT verdwenen als sponsors, bood de Zwitserse kledingsponsor 'Assos' hulp voor 2021, terwijl halverwege het seizoen een vijfjarige samenwerking met NextHash werd aangegaan. Dat bleek een goede stap om voor de komende jaren verzekerd te zijn van financiële middelen, maar niks bleek minder waar. Na onderzoek bleek dat het bedrijf, een cryptocurrencybedrijf, er financieel helemaal niet goed voor stond.
NextHash betaalde weinig of niet: 'We hebben nog steeds niks gehoord'
Teambaas Ryder laat zijn licht schijnen over de situaties, die anders uitpakte dan hij had gehoopt. 'Er waren in feite drie partners die niet betaalden. Als NextHash volledig had betaald, dan hadden die andere twee partners er niet zoveel toe gedaan en zouden we in orde zijn geweest. Zij hebben echter minder dan de helft van de totale overeenkomst betaald en niks meer sinds oktober. Dat heeft onze staf en renners pijn gedaan. We hadden vertragingen en vertragingen, maar we hebben nog steeds niks gehoord van eigenaresse Ana Benčič, alleen wat van mensen in haar team.'
Ryder vervolgt: 'Een geloofwaardig sportmarketingbureau dat NextHash in de Formule 1 had gebracht, bracht ons samen met NextHash. Toen de nieuwe sponsor werd onthuld, werd dat niet heel positief ontvangen door de media. Daar prikten mensen gaten in. Ik sprak met jongens die de deal gemaakt hadden en die zeiden dat ik me geen zorgen moest maken. Maar toen kregen we steeds meer vertraging en loze beloften.' Vanaf juli kreeg Ryder al door dat er financiële problemen waren. 'Benčič zal een tijdje niet betalen en dan zal ze een tijdje stil zijn', zo werd hem verteld vlak nadat NextHash als sponsor was onthuld.
Teambaas Ryder: 'We moesten het doen met de informatie die we hadden'
Het laatste telefoongesprek van Ryder met Benčič was begin december, toen er nog veel toezeggingen werden gedaan. 'Er werd een planning gemaakt om de resterende termijnen te betalen. Dat is er sindsdien niet meer van gekomen. We wachten nog steeds en proberen contact te krijgen.' In het uitgebreide artikel wordt omschreven dat een dergelijk scenario er waarschijnlijk ook niet meer van komt. Benčič had twaalf ondernemingen, waarvan de meesten niet meer bestaan.
Ondanks alle ellende rond het niet verkrijgen van financiële middelen, deed Ryder er nog alles aan om de ploeg te redden van de ondergang. 'We spraken met tweehonderd bedrijven, hadden contact met tien sportmarketingbureaus. Ik ben natuurlijk ongelooflijk teleurgesteld dat we geen partner konden vinden om aan boord te komen. Sommige zeggen dat we naïef waren en meer huiswerk hadden moeten doen. Absoluut, maar met de context eromheen en de tijd die we hadden, moesten we het doen met alle informatie die we op dat moment hadden.' Inmiddels is in ieder geval duidelijk geworden dat de ploeg in 2022 als continentaal team doorgaat, met de ambitie om in de nabije toekomst terug te keren op het hoogste niveau.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties