Ide Schelling won in Slovenië, Jason Tesson triomfeerde in Frankrijk en Mathieu van der Poel finishte als vierde in de door Søren Wærenskjold gewonnen Baloise Belgium Tour-tijdrit. Logischerwijs ging het vrijdag in de koerswereld echter maar om één ding: het overlijden van Bahrain Victorious-renner Gino Mäder. Het verdriet en het ongeloof is groot, maar op zaterdag wordt ook al voorzichtig nagedacht over hoe nu verder met de wielersport.
Via sociale media betuigden diverse coureurs hun steun aan de nabestaanden van de 26-jarige Zwitser. Maar er waren ook al wel wat mensen die verder keken. Mäder stierf door een crash in een afdaling, die in volle finale in de Ronde van Zwitserland was opgenomen. Wielerjournalist Thijs Zonneveld rekende er op Twitter al hard mee af: 'Dit kan zo niet doorgaan. Zoveel ongelukken, zoveel slachtoffers. Er zijn zoveel maatregelen die organisaties en UCI kunnen nemen om wielrennen veiliger te maken, maar het is simpelweg geen prioriteit voor ze', zo schreef hij.
Degenkolb en Skujins over veiligheid in de wielersport
Na de tijdrit in de Baloise Belgium Tour ving In de Leiderstrui diverse renners op. Die reageerden stuk voor stuk verslagen op het nieuws, waaronder Team DSM-pion John Degenkolb. Hij wilde ook nog wel iets kwijt over de veiligheid in de wielersport: 'Gelukkig worden er steeds meer maatregelen genomen. Het is een doorlopend ontwikkelingsproces, waar je nooit mee moet stoppen. We hebben te horen gekregen dat Mäder is overleden. Het is een trieste dag voor de wielersport. Misschien is het ook niet de dag om het over zulke dingen te hebben.'
Toms Skujins, rijdend voor Trek-Segafredo, stelt dat hij zelf al een grens heeft bepaald. De Let geeft aan dat hij in afdalingen al jaren geen risico's meer neemt. 'Ik heb op dat gebied mijn limiet in het verleden meermaals overschreden. Die tijd is dus voorbij. Het nieuws uit Zwitserland komt natuurlijk enorm hard aan. Ik wens de nabestaanden veel sterkte toe. 'Ook Guillaume Visser, een collega van Zonneveld bij de BEAT Cycling Club-brigade, zegt iets soortgelijks tegenover deze website: 'Zoiets is het meest verschrikkelijke wat er kan gebeuren. Wanneer je voortaan in de heuvels of bergen gaat koersen, houd je zulke dingen echt wel in je achterhoofd.'
Tekst gaat verder onder de foto.
CPA-voorman Adam Hansen onderneemt actie
Terwijl de Ronde van Zwitserland onder aangepaste omstandigheden zal worden uitgereden, onderneemt rennersvakbond CPA actie. Onder leiding van nieuwe voorman Adam Hansen (die na een lange carrière momenteel nog op continentaal niveau actief is) worden de renners al enkele maanden gehoord over allerlei onderwerpen in de sport en dat is na het overlijden van Mäder niet anders. 'Ik hoop dat iedereen nu begrijpt hoe gevaarlijk deze sport is. Renners zouden geen extra risico's moeten nemen voor entertainment. Punt', aldus Hansen via zijn sociale kanalen. De Australiër zal het onderwerp, uit respect voor Mäder, pas later behandelen.
Dat geldt niet voor iedereen. In gesprek met de NOS vertelt oud-renner Stef Clement dat de veiligheid van parcoursen in de wielersport al langer een hot topic zijn. 'Bij sommige parcours denk je van tevoren: als dit maar goed af loopt', zo begint hij, maar: 'Je kunt de risico's niet helemaal uitbannen, het is een risicovolle sport. Na de Ronde van Polen in 2020, waar Fabio Jakobsen hard ten val kwam, werd er gezegd dat veiligheid nu serieus zou worden aangepakt. Maar wat is er nou sindsdien veranderd? De dranghekken zijn verbeterd, maar verder is er bijna niets gebeurd. Het wielrennen is niet zo veilig als het zou kunnen zijn.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Lefevere ziet dat UCI niets deed met zijn initiatief
Clement roept renners en ploegen op om vooraf te kijken naar parcoursen en er over te klagen als dat nodig is. 'Zo'n parcours wordt maanden, soms een half jaar van te voren bekendgemaakt. Dán moeten ze bij elkaar gaan zitten en zeggen wat zij ervan vinden en waar aanpassingen gewend zijn', aldus Clement, die vindt dat dit niet de verantwoordelijkheid van de renners moet zijn. Hij zou graag een neutrale partij zien die parcoursen langs de meetlat legt. 'Misschien moet je het juist bij de renners weghalen, omdat renners en oud-renners niet helemaal goed kunnen overzien wat gevaarlijk is.'
Patrick Lefevere was na het ongeluk met Jakobsen in 2020 de voorman om een lijn te trekken. 'Samen met mijn collega Richard Plugge (directeur Jumbo-Visma, red.) wilden we veiligheid in handen geven van een externe, gespecialiseerde partij. Mensen die parcoursen konden keuren en vergunnen. We hadden het over vangnetten, over stootkussens, over een safety car', zo schrijft Lefevere in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad. De Belg zegt dat de UCI en ASO het hebben opgepakt en dat er best wel dingen zijn verbeterd, maar: 'Is het allemaal genoeg en gaat het allemaal snel genoeg? Daar is antwoord twee keer neen. Op dit moment is het wielrennen het Formule 1 van twintig jaar geleden. En daar moet dringend iets aan gebeuren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties