Marc Madiot denkt niet dat het veiligheidsorgaan SafeR iets gaat veranderen in het wielrennen. De Franse ploegbaas van Groupama-FDJ vertelt aan L'Equipe dat het initiatief van onder meer Visma | Lease a Bike en z'n algemeen directeur Richard Plugge een mooi idee is. Hij wijst echter naar de UCI, wil het wielrennen écht iets veranderen.
'Met SafeR gaat niets gebeuren. Het is net politiek: we lanceren iets, maar doen er niets mee. In de tussentijd blijft het probleem een probleem. De UCI wilde de hoogte van sokken beperken, maar zelfs dat lukte niet', aldus Madiot. 'Laten we het in ieder geval proberen, want op deze manier beschadigen we onze sport. We brengen renners in beeld die crashen en filmen ze van dichtbij. We zien Van Aert en Vingegaard op brancards, met gezinnen langs de lijn. Ik heb vandaag de dag een lijst met familie van de renners, zodat ik ze kan bellen als er iets is gebeurd. Besef je nu waar we zijn beland?'
Volgens Madiot moet de UCI iets doen, maar gebeurt dat niet. 'Er is niemand die nu zegt: stop. David Lappartient (voorzitter van de UCI, red.) heeft de macht om iets te doen, maar we blijven bij ons huidige model. Hij heeft mijn nummer, en weet hoe ik erover denk. Maar als ik zondag in de auto stap voor Luik-Bastenaken-Luik, zal ik dat ook allemaal negeren. Op instinct. In dat opzicht heb ik geschreeuwd tegen mijn renners om op te geven in de Waalse Pijl, maar we zijn een sport geworden waarin je niet meer kunt verliezen.' Of zoals hij het anders zegt: 'Vroeger was wielrennen een levenskust, nu is het een beroep geworden.'
Madiot wil fietsen langzamer maken en fietscomputers en oortjes verbieden
En dus draagt ook de Franse ploegbaas oplossingen aan, misschien tegen beter weten in. 'We moeten ingrijpen in het materiaal. Eerste onderwerp: de fietscomputer. Wanneer jongens een finishlijn passeren, drukken ze als eerste op de knop, ook als ze winnen. De wielrenner is een wattproducent geworden. We hebben ze gerobotiseerd, allemaal zonder het te beseffen. Tijdens de koers moet je niet kijken naar je Garmin, om te zien hoe een bocht loopt. Chris Harper dacht in de Tour of the Alps dat hij zo wist hoe een bocht liep en dat hij vol kon gaan. Hij zag een gat in de weg over het hoofd en eindigde tegen een lantaarnpaal.'
'Slim zijn op de fiets zou een kwaliteit moeten zijn, maar dat is het niet meer', concludeert Madiot, die renners in het peloton 'robots zonder initiatief' noemt. Ook de oortjes spelen daarbij een belangrijke rol, denkt hij. 'Helemaal geen oortjes meer, of oortjes met alleen de raceradio in het Frans, Engels of Spaans. Ook moeten we terug naar remblokken, maar dat zullen fietsfabrikanten nooit accepteren. Met blokken heb je meer grip. Waarom vragen we onafhankelijke ingenieurs uit andere sporten niet wat we moeten doen om fietsen langzamer te maken?'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties