De Tour de France is inmiddels ten einde en op 1 augustus 2024 opent de transfermarkt traditioneel, waarbij de strijd om de punten opnieuw een belangrijk gegeven zal zijn. Enkele ploegen vechten nog altijd tegen promotie/degradatie in de WorldTour
De te behalen punten zijn op twee manieren belangrijk. Enerzijds is er de jaarlijkse afrekening, waarbij de twee ploegen die vanuit het procontinentale circuit het beste presteren startrecht krijgen tot alle WorldTour-wedstrijden in het volgende seizoen. De nummer drie van de lijst krijgt een ticket voor alle eendaagse wedstrijden, zoals Uno-X dit jaar heeft. Lotto-Dstny en Israel-Premier Tech mochten zich inschrijven voor alle koersen van het hoogste niveau.
En dan is er nog de driejaarlijkse afrekening, oftewel de promotie-degradatie-regeling. Daarbij verdwenen Lotto-Dstny en Israel-Premier Tech eind 2022 uit de WorldTour ,maar worden de plekjes eind 2025 opnieuw verdeeld. Nu we over de helft van die cyclus zitten, beginnen steeds meer teams al de noodzaak te voelen om de ranglijst steeds beter in de gaten te houden. In totaal zijn er voor 2026 weer achttien plaatsjes te vergeven, waarbij Lotto en Israel goed op weg zijn om hun plek weer te heroveren. Zie onderstaande lijst voor de totaalstand op 31 juli 2024.
Stand UCI WorldTour-ranking 2023 - 2025
Ten opzichte van onze laatste update (van begin juni, lees hier) zijn er wel wat zaken veranderd. Toen stonden nummer dertien Movistar en nummer zeventien Cofidis nog 1004 punten uit elkaar, inmiddels is het gat tussen nummer zestien Intermarché-Wanty en nummer zeventien Cofidis opgelopen tot 1616 punten. Israel-Premier Tech, Movistar, Jayco AlUla en Intermarché-Wanty hebben dus allen goede zaken gedaan, wat de zaak voor teams als Cofidis, dsm-firmenich PostNL, Arkéa - B&B Hotels en Astana Qazaqstan Team bemoeilijkt.
Waar komt dat dan door? Israel-Premier Tech zag Derek Gee als derde eindigen in het Critérium du Dauphiné en negende worden in de Tour de France, terwijl ook Matthew Riccitello (vijfde in Zwitserland) en Corbin Strong (tweede in Wallonië) een stevige duit in het zakje deden. Movistar zag Oier Lazkano en Enric Mas top tien rijden in respectievelijk de Dauphiné en Zwitserland, terwijl Alex Aranburu derde werd in de Baloise Belgium Tour.
Jayco AlUla won met Dylan Groenewegen een rit in de Tour, maar deed ook een slimme zet door een goed team naar de Ronde van Slowakije te sturen. Mauro Schmid won daar, maar ploeggenoten Felix Engelhardt en Anders Foldager werden daar ook nog derde en vierde. De stijging van Intermarché-Wanty laat zich wat logischer raden: hun ster Biniam Girmay won drie ritten en de puntentrui in de Tour de France.
Lees verder onder de foto.
Cofidis, dsm-firmenich PostNL en Arkéa - B&B Hotels koersen veel om punten te halen
Dat maakt dat de strijd onderin steeds penibeler wordt, ten eerste voor Astana Qazaqstan Team. Die ploeg heeft project-Mark Cavendish 35 nu afgerond en moet als een malle gaan scoren om maar in de WorldTour te blijven. Het grote Chinese bedrijf XDS Company stapt daar met een zak geld in en intussen is Astana al gelinkt aan renners als Alberto Bettiol, Kaden Groves en Sergio Higuita. De afstand tot de veilige achttiende plek van dsm-firmenich PostNL bedraagt nu 3198 punten.
Daartussen staan ook nog Uno-X en Arkéa - B&B Hotels. Die eerste ploeg wordt voor volgend seizoen nadrukkelijk in verband gebracht met mannen als Kasper Asgreen en Andreas Kron en hoopt op die manier de stap te kunnen maken naar de WorldTour. Arkéa - B&B Hotels trekt de blikken sprinters voornamelijk open om maar zoveel mogelijk punten te kunnen scoren.
Op die manier - en met een stevig aankoopbeleid - hoopt de Franse ploeg de kloof van 1369 punten naar dsm-firmenich PostNL te overbruggen, dat op de openingsdag van de Tour veel punten binnenharkte met Romain Bardet en Frank van den Broek. Toch moet de Nederlandse ploeg de achteruitkijkspiegel goed in de gaten blijven houden de komende weken, maanden en in 2025.
Dat het de ploegen in de gevarenzone inmiddels wel menens is, blijkt uit het aantal wedstrijddagen dat ze rijden. Arkéa - B&B Hotels voert dat lijstje over 2024 aan met 215 racedagen, gevolgd door Cofidis (208), UAE-Team Emirates (206) en dsm-firmenich PostNL (200). Ter vergelijking: Visma | Lease a Bike heeft er bijvoorbeeld 164, terwijl Astana - waar de nood nog hoger is - op 184 blijft steken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties