UCI pakt met nieuwe hekken (en mogelijk airbaigs en lagere versnellingen) veiligheid aan, maar nog onenigheid over oortjes Wielrennen
Wielrennen

UCI pakt met nieuwe hekken (en mogelijk airbaigs en lagere versnellingen) veiligheid aan, maar nog onenigheid over oortjes

UCI pakt met nieuwe hekken (en mogelijk airbaigs en lagere versnellingen) veiligheid aan, maar nog onenigheid over oortjes

De UCI is hard bezig met het verbeteren van de veiligheid in het wielrennen. In een persverklaring meldt de internationale wielerbond dat er een aantal veranderingen zullen plaatsvinden. Zo werd er onderzoek gedaan naar oortjes, maar ook sprints, zowel naar het gedrag van renners als de bouw van parcoursen.

De UCI en SafeR, het veiligheidscomité van de UCI, verspreidde meerdere enquêtes door de wielerwereld, zowel naar renners als naar officials en ploegmedewerkers. 'Een cruciaal punt was de nood voor consistentie in het toepassen van de regels van gevaarlijke renners in een sprint, zoals het afwijken van de lijn, van zowel de sprinter als de lead-out', vertelt de wielerbond hierover. Zo werd laatst bekend dat lead-outs mogelijk gestraft zullen worden voor het meejuichen als hun kopman wint.

Maar niet alleen het gedrag van de renners zelf werd aangepakt. 'De renners uitten hun zorgen over het parcoursontwerp van sommige sprintaankomsten, met name slecht neergezette barrières, de ingang voor voertuigen en het aantal bochten in de laatste sectie.' Dat leidde uiteindelijk tot het aanpakken van de hekken, in meerdere opzichten: de dimensies van de barrières, de mechanische karakteristieken, de bevestigingssystemen, de manier waarop reclames zijn bevestigd worden allemaal aangepakt. Ook worden er impact tests gedaan, om te kijken of de renners wel veilig genoeg worden opgevangen in de hekken.

Lees verder onder de foto!

mads pedersen
Mads Pedersen raakte flink gehavend na een nare val in de hekken tijdens de Tour de France dit jaar.

UCI kijkt ook naar oortjes, airbags en versnellingen

Daarnaast werd er onderzoek gedaan naar het gebruik van oortjes in de koers. De UCI is al langer bezig met het gebruik van radiocommunicatie: er wordt gekeken of dat verminderd kan worden, want minder oortjes zou zorgen voor meer veiligheid. 'Twee methodes werden getest: twee renners per team die een oortje droegen, en de totale verwijdering van oortjes. Deze operatie leidde tot een beter begrip omtrent de voor- en nadelen van oortjes en communicatie in de koers in het algemeen.' Of het verminderen van radiocommunicatie zorgde voor een veiliger koers doet de UCI geen uitspraken over.

Er zullen in ieder geval nieuwe testen volgen op het gebied van communicatie. 'Het doel is om te verzekeren dat toekomstige testen en mogelijke veranderingen aan de regels aan alle eisen van veiligheid voldoen. Dit kan betekenen dat de apparaten verbeterd moeten worden om er zeker van te zijn dat communicatie tussen renners, teams maar ook de organisatie en officials soepel verloopt.'

Als laatst deed de wielerbond ook nog uitspraken over overige veiligheidsmaatregelen. 'UCI doet onderzoek naar de toepassing van andere regulaties omtrent veiligheid. Zo wordt het gebruik van airbags onderzocht, evenals wielgrootte, stuurwijdte en het limiteren van versnellingen om topsnelheid te verlagen.' De afgelopen weken uitte Wout van Aert zich als een van de voorstanders voor het limiteren van versnellingen. Ook Chris Froome en Matteo Trentin voegden zich bij de Belg.

1 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws