Bettiol geeft kijkje achter de schermen bij Chinese fietsfabrikant XDS: 'Bevond me in een stad, niet een fabriek' Wielrennen
Wielrennen

Bettiol geeft kijkje achter de schermen bij Chinese fietsfabrikant XDS: 'Bevond me in een stad, niet een fabriek'

Bettiol geeft kijkje achter de schermen bij Chinese fietsfabrikant XDS: 'Bevond me in een stad, niet een fabriek'

Met de komst van sponsor XDS slaat Astana een nieuwe weg in. De Chinese fietsenfabrikant zorgt voor een enorme financiële boost, maar het betekent ook een nieuw land in het WorldTour-peloton. Een (half) Chinese ploeg is een primeur, en dat weten ze bij XDS-Astana maar al te goed. Alberto Bettiol gaf een inkijkje in wat er precies veranderd is en vertegenwoordigt Italië met de driekleur op zijn tenue.

Bettiol was in China voor een bezoekje aan de fietsenfabriek van de nieuwe sponsor. 'Toen ik de productie in China bezocht, was ik verbaasd', vertelt hij aan Il Giornale. 'Ik bevond met in een stad, niet een fabriek. Ik had niet het gevoel dat ik in een productie-eenheid terecht was gekomen, maar een nieuwe wereld, die uitsluitend uit fietsen bestond. Een lange en oneindige weg die eindigde in een immens bouwwerk: XDS Bikes.'

Het team is in dit opzicht een pionier: nog nooit werd een Chinese fiets gebruikt door een WorldTour-team. 'Ik ben er van op de hoogte en ben vereerd. Toen ik het aanbod van Astana accepteerde, wist ik dat ik een contract tekende dat me verder bracht dan wat ik tot nu toe had gezien en ervaren. Ik ben geen kind meer, dit wordt mijn twaalfde seizoen als prof. Ik heb altijd voor Amerikaanse teams gereden. Maar nu draag ik de driekleur in een Kazachs-Chinees team en daar ben ik trots op.' In juni werd de 31-jarige klassiekerspecialist nationaal kampioen.

Lees verder onder de foto!

alberto bettiol

'Wil niet beïnvloed worden door een smartwatch die mij vertelt of ik slecht heb geslapen'

Bettiol zal het voorjaar als grote doel hebben, met Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen als bijzondere koersen. Aan zijn voorbereiding verandert hij weinig: waar de rest van het peloton vertrouwt op data en metertjes, moet hij daar weinig van hebben. 'Ik gebruik ze in de voorbereidingsfase, maar als het om racen gaat, haal ik alles eraf en ga ik met mijn hoofd aan de slag. Ik wil niet beïnvloed worden door een smartwatch die mij vertelt of ik slecht heb geslapen. Als ik me goed voel, doe ik waar ik zin in heb. Cijfers zijn belangrijk, maar ze zijn niet alles. Als wielrennen tegenwoordig populair is, komt dat omdat er authentieke kampioenenrenners zijn die zich laten gaan, zonder angst om fouten te maken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws