Visma | Lease a Bike en wielerwereld ein-de-lijk gehoord: UCI komt met grootschalige veiligheidsmaatregelen Wielrennen
Wielrennen

Visma | Lease a Bike en wielerwereld ein-de-lijk gehoord: UCI komt met grootschalige veiligheidsmaatregelen

Visma | Lease a Bike en wielerwereld ein-de-lijk gehoord: UCI komt met grootschalige veiligheidsmaatregelen

De UCI heeft woensdagavond een uitgebreid plan gepresenteerd, waarin nieuwe veiligheidsmaatregelen voor het wielrennen staan. De wielerbond zet in een persbericht alles onder elkaar, waarbij vooral een nieuw te testen systeem met gele kaarten en schorsingen opvalt. Ook wordt nagedacht over het gebruik van de oortjes.

De UCI werd de afgelopen maanden (zo niet jaren) flink onder druk gezet als het om veiligheid gaat. Dit jaar nog werd er hard gevallen in onder meer de Ronde van het Baskenland en het Critérium du Dauphiné, met flinke blessures voor grote namen tot gevolg. Veiligheidsorgaan SafeR, waar Visma | Lease a Bike en directeur Richard Plugge een belangrijke rol in speelt, heeft aanbevelingen gedaan, waar de UCI nu één en ander mee wil gaan doen. Belangrijkste pijler voor Plugge en co: mensen die voorop gaan in de koers en mogelijk gevaarlijke punten in parcoursen vooraf aangeven. Dit krijgt middels de 'SafeR Safety Analysts' eindelijk gehoor. Zij gaan wedstrijdorganisatoren aanbevelingen doen aangaande de route, kunnen risicobeperkende maatregelen nemen en zullen er op toezien dat teams hun verantwoordelijkheid nemen omtrent veiligheid.

Het veiligheidsplan richt zich verder op vier punten: invoering van een gelekaartsysteem, beperking op het dragen en gebruiken van oortjes tijdens races, wijziging van de zogenaamde ‘drie kilometer’ (of ‘sprintzone’) regel en vereenvoudiging van de methode voor het berekenen van tijdsverschillen in etappes met een massasprintfinish. 'Al deze veranderingen zullen onderworpen zijn aan testperiodes, tijdens de komende races en tot het einde van het seizoen, in samenwerking met belanghebbenden, voordat ze worden afgerond en geïmplementeerd', zo klinkt het.

Renners kunnen geschorst worden

Het systeem voor gele kaarten en mogelijk ook schorsingen zal vanaf 1 augustus tot en met 31 december 2024 worden getest. De wedstrijdjury's delen al jaren straffen uit, maar kunnen renners en rensters bij 'slecht gedrag' straks ook geel geven. SafeR zal het systeem de komende periode bij teams gaan presenteren, waarbij er in 2024 nog geen straffen hangen aan een gele kaart. Na een analyse in de winter zullen er vanaf 1 januari 2025 sancties hangen aan een dergelijke kaart, in wedstrijden op alle UCI-niveaus.

Die straffen zijn best pittig. Wie twee gele kaarten in één race ontvangt, wordt straks gediskwalificeerd en voor zeven dagen geschorst. Drie gele kaarten binnen dertig dagen zal een schorsing van veertien dagen opleveren en zes gele kaarten in een jaar staat straks gelijk een dertig dagen schorsing. Een rode kaart is in dit systeem niet nodig, want die bestaat al in de UCI-reglementen. Jury's kunnen renners diskwalificeren in wedstrijden. Het systeem met gele kaarten is hier dus alleen een aanvulling op, net als op het uitdelen van geldboetes en tijdstraffen in koersen.

Check het gele kaarten-systeem nog eens rustig hieronder

Visma | Lease a Bike en wielerwereld ein-de-lijk gehoord: UCI komt met grootschalige veiligheidsmaatregelen

UCI wil oortjes vaker verbieden

Het andere belangrijke punt in de nieuwe maatregelen is die van de oortjes. Renners maken de laatste jaren steevast gebruik van oortjes tijdens koersen, behalve bij kampioenschappen. De wielerbond wil in het restant van 2024 testen hoe het koersen zonder oortjes in andere wedstrijden bevalt. 'De lijst met betrokken evenementen en etappes moet nog worden vastgesteld', staat erbij. 'Dit besluit is gebaseerd op discussies over dit onderwerp binnen SafeR, die tot de conclusie hebben geleid dat oordopjes zowel een bron van afleiding voor fietsers als een fysiek gevaar kunnen zijn omdat de radio-units op hun rug zijn gemonteerd, en een risico vormen wanneer een groot aantal van de teams vraagt ​​hun renners tegelijkertijd om naar voren in de race te komen.'

In de testfase zal er van alles worden geprobeerd, waaronder koersen waarin slechts twee renners van een team met oortjes mogen rijden. Een evaluatie aan het einde van het seizoen zal op dit front de toekomstige maatregelen bepalen. Dat geldt niet voor de regel van de drie kilometer. De UCI kondigt strak aan dat organisatoren vanaf nu de grens om tijdverschillen op te meten ook op vijf kilometer van de finish al mogen leggen. Renners die in deze laatste kilometers nog iets tegenkomen (valpartijen, mechanische pech etc.) krijgen geen tijdsverlies aangerekend. Klassementsmannen kunnen op die manier sneller van kop af en de sprinters hun werk laten doen.

Hierop aansluitend gaat de UCI ook testen met het uitbreiden van de berekening van tijdsverschillen. Renners mogen straks op drie seconden achter de renner voor hen over de streep komen en toch dezelfde tijd krijgen. Dit zal vooral bij sprintetappes het geval zijn, daar in heuvel- en bergetappes een verschil van drie seconden wel wordt aangerekend. 'Deze systematisering van de drie-secondenregel is bedoeld om de druk te verlichten op renners die niet direct betrokken zijn bij de sprint en om hen een zekere marge te laten met de kop van de sprint', legt men uit, in de wetenschap dat drie seconden een gat is van zo'n vijftig meter en niet zeventien. Daarmee kunnen klassementsmannen vooral iets voorzichtiger finishen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws